23 jún

A természetes fogamzásgátlás módszerei

Sokat írtam eddig a természetes fogamzásgátlásról, de ez így nagyon tág fogalom. Sajnos a legtöbb orvosi portálon, és a női magazinokban is finoman szólva hiányos a tájékoztatás ezekről a módszerekről, ráadásul keverik a szezont a fazonnal, összemossák a naptármódszert a hőmérőzéssel, a szimptotermális módszert pedig nem is nagyon említik így külön, úgyhogy itt az ideje a fogalmi tisztázásnak. Úgy gondolom, hogy hiánypótló lesz a cikkem, még azt is le merem írni, hogy egyedülálló.

Ahhoz, hogy jobban megértsük a FAM, azaz a termékenységtudat lényegét, végigvesszük, hogy milyen más módszerek léteznek, és miért is a termékenységtudat-módszer a leghatékonyabb ezek közül.

Kezdjük azokkal a módszerekkel, amikkel jobb, ha nem próbálkoztok. Ezek a számolós módszerek, amelyekkel az az alapvető probléma, hogy statisztikai tényeken alapulnak és teljesen kihagyják a biológiai, termékenységi tünetek megfigyelését:

Naptár módszer/ ritmus módszer fajtái – azaz a számolgatás

Fontos megjegyezni, hogy a naptár- és számolós módszerek egyik alapja az, hogy a luteális fázis, azaz a peteéréstől a következő menstruációig tartó időszak egy állandó hosszúságú időszak. Tehát, ha neked 14 nap ez a szakasz, akkor előfordulhat, hogy néha 13 nap, néha pedig 15, de átlagban 14 napra jön ki. Szóval a peteérés időpontját elvileg megkaphatjuk úgy, hogy a következő menstruáció várható időpontjából levonunk 14 napot, és ha azt vesszük alapnak, hogy a normál ciklus 28 napos, akkor ki is jön a 14. napra a peteérés. Csakhogy ez a legtöbb nőnél nem így pöccre működik. Van, akinél 12, van, akinél 16 napig tart ez a szakasz, és belátható, hogy nem túl egyszerű az eljövendő menstruáció időpontját megjósolni, és különben is ezen kívül még millióegy tényező befolyásolja a ciklust… És nem vagyunk egyformák. Így máris belátható, hogy annyi változó lépett be a képbe, hogy lehetetlenség ez alapján statisztikákból következtetni egyes nők termékeny időszakára. És most jöjjenek a módszerek:

OGINO-KNAUS-FÉLE MÓDSZER

Ogino–Knaus-féle módszernek is nevezzük a német Hermann Knaus és a japán Kyusaku Ogino professzorok után.
Ez a módszer éppen olyan hatásos, mintha lottóznál, csak mivel kevesebb számmal játszol, nagyobb a valószínűsége, hogy nyersz. Azon alapszik, hogy a nők ciklusa általában 28 napos, és általában a ciklus 14. napján van a peteérés. Nos, ennek éppen annyi az esélye, minthogy a ciklus 9. vagy 20. napján történik meg a tüszőrepedés, tehát már itt borul az elmélet, de sajnos a „14. nap mítosza” rendíthetetlenül tartja magát a köztudatban és az orvostársadalomban is. A módszer szerint tehát a 14. napot megelőző és ezt követő három napban, azaz a 11.-től a 17. napig kerüni kell a védekezés nélküli együttlétet, ha fogamzásgátlásként szeretnénk alkalmazni. Akár a terhesség elkerülése, akár a teherbeesés a cél, ez a módszer nem fog hathatós segítséget nyújtani. Hatékonyság: kb. 75%

Standard Days módszer

A Georgetown Egyetem által kifejlesztett számolgatós módszer. A nők úgynevezett ciklusgyöngyök segítségével állapítják meg a termékeny időszakot. Csak azoknál hatékony (?), akiknek a ciklusuk 26-32 nap hosszú. Ez a módszer a 8. naptól a 19. napig terjedő időszakot tekinti a termékeny időszaknak – ééés ennyi. Hatékonysága: tipikus használat esetén kb. 88%, tökéletes használat esetén elérheti a 95 %-ot

Jónás-naptár:
Ez a módszer legnkább a teherbeesés elősegítéséről szól. Itt már bejön a képbe a horoszkópod és a holdfázis is. Dr. Jónás Jenő, szlovák orvos állítólag egy több ezer éves babiloni kőtábla töredéken olvasott mondat alapján kezdte meg kutatásait, mely szerint „a nő termékenységét a Hold egyes fázisai irányítják”. Erről most nem is írnék többet, mert nem biológiai tényeken alapszik. Azért említettem meg, mert sokaknak beugrik a természetes fogamzásgátlás kapcsán, hogy „igen, halottam már róla, valami köze van a horoszkóphoz is, nem?”. Na, ez az a módszer, de mi ezzel nem foglalkozunk a továbbiakban. Hatékonyság: nincs adat

Az önmegfigyelésen alapuló módszerek

basal thermometer with graphs

Ezeknek a módszereknek a hatékonysága nagyban függ a helyes alkalmazástól, a következetességtől, de elsajátíthatók, és egy kis odafigyeléssel rendkívül hatékonyan alkalmazhatók fogamzásgátlásra. Méghozzá azért, mert a te saját tested egyéni jelzéseit veszi figyelembe, és nem statisztikai adatokat. Ezért nagy baj, ha keverjük ezeket a közbeszédben a naptár módszerrel.

A hőmérőzés:

Hillebrant- vagy Döring-féle módszernek is nevezzük.
Lényege, hogy minden reggel, még felkelés előtt megmérjük az ébredési hőmérsékletet (ez az alap-testhőmérséklet), majd egy táblázatban rögzítjük. Hogy mi derül ki ebből? Az érett petesejt tüszőből való kilökődése, vagyis az ovuláció után a hőmérsékleti görbén látható egy kis hőmérsékletesés (nem mindenkinél), majd a progeszteron hatására a ciklus második felében a női test alaphőmérséklete megemelkedik (hogy mennyivel, az egyénenként változó lehet, vannak erre pontos szabályok), és egészen a következő menstruáció kezdetéig ezen az emelkedett szinten marad. Ez a hőmérsékletugrás reggelenkénti hőmérőzéssel kimutatható. Háromnapi megemelkedett hőmérséklet után a ciklus hátralevő részében nem következhet be a fogamzás. Így állapíthatjuk meg a ciklusvégi terméketlen időszakot. Hatékonyága: kb. 97-99%

A méhnyaknyák vizsgálata:
  • Billings-módszer: A módszert Dr. John és Evelyn Billings orvos házaspár dolgozta ki, és azon alapszik, hogy a méhnyaknyák állaga, érzete a ciklus különböző fázisaiban változik. A termékeny időszak kezdetével a hüvely egyre nedvesebb érzetű lesz, míg a peteérés közeledtével a nyák nyúlós, tojásfehérje-szerű állagot vesz fel. Ez a termékeny típusú nyák nagyon fontos szerepet játszik a fogamzásban, ugyanis ettől (is) függ a spermiumok élettartama a női reprodukciós rendszeren belül. A termékeny nyák a peteérés előtt 5-6 nappal jelenik meg, és a megfigyelésével igen pontosan határozhatjuk meg a termékeny időszakot. Ez a változás kimutatható ovulációs mikroszkóppal is (pl. Fertility PG/53), ugyanis a nyák és a nyál állaga is változik, a mikroszkóp alatt látható, hogy érdekes, páfrányos alakzatot vesz fel a kristályos szerkezete. Hatékonysága: magasabb, mint 99 %
  • Creighton-módszer (további megnevezések: Creighton Model, FertilityCare, CrMS): A Billings módszer sztenderdizált változata. Nagyon pontos és precíz meghatározásokat használ a nyák különböző állapotaira. Hatékonysága: magasabb, mint 99%
A méhnyak vizsgálata:

A méhnyak pozíciója, nyitottsága, állaga alapján is következtethetünk a termékeny időszakra. Ez a harmadik termékenységi jel a hőmérséklet és a nyák mellett.

Szimptotermális/tüneti hőmérőzés módszer: 

A három elsődleges termékenységi jel megfigyelésén alapszik. Tehát az ébredési hőmérséklet, a nyák és a méhnyak vizsgálatán. Ehhez még hozzávehetjük az egyéb termékenységi jeleket, például vannak olyan nők, akik még azt is érzik, hogy a tüszőrepedés éppen melyik oldali petefészekben következik be. Ezt táblázatban vezetve nagyon pontos képet kapunk a termékeny időszakról, a termékenységünk és a testünk működéséről. Ezért is nevezzük termékenységtudat-módszernek. Hatékonysága: 99,6%

Speciális helyzet: szoptatás alatt: Lactational Amenorrhea Method (LAM)

A természetes fogamzásgátlási módszerek közé sorolhatjuk még a szoptatást is, amely önmagában nem nyújt elég védelmet. Ám bizonyos, nagyon speciális szoptatási feltételek megvalósulása esetén növelhető a fogamzásgátló hatása. Ezt a módszert nevezzük LAM-nak. Hatékonysága: 98%

Mi a tüneti hőmérőzés módszerrel fogunk foglalkozni a továbbiakban, ugyanis a legmegbízhatóbb a természetes fogamzásgátlási módszerek közül. De így elég hivatalosan, talán túl tudományosan hangzik, ezért befogadhatóbb néven emlegetik a külföldi források is. Ez pedig a FAM, azaz Fertility Awareness Method, magyarul termékenységtudat-módszer. Nevezik még NFP-nek, azaz Natural Family Planningnek, magyarul természetes családtervezésnek (TCST) is.

Mindkét elnevezés a szimptotermális módszerre vonatkozik, csak etikai, szemléletbeli különbségeket találunk. Az NFP/TCST leginkább vallásos körökben ismert és annyiban tér el a FAM-tól, hogy a termékeny időszakban az önmegtartóztatást fogadja el a védekezés megfelelő formájának, valamint elsősorban jegyespároknak és házasoknak tanítják meg a módszert. Míg a FAM a párra bízza a védekezés formáját, akár barrier módszerek alkalmazásával is (óvszer, pesszárium, méhszájsapka) lehet védekezni a termékeny időszakban, és akárkinek átadja ezt a testünkről szóló gyönyörű tudást. Egyébként most már keverednek a kifejezések, és a TCST-sek is használják a Fertility Awareness kifejezést. Igazából ez nem baj, a lényeg ugyanaz, csak a kommunikáció más. Ezért én a továbbiakban elsősorban Fertility Awareness, termékenységtudat- és tüneti hőmérőzés-módszerként fogom említeni, tanítani a módszert.

Készítettem egy infografikát is, hogy könnyebb legyen átlátni a rendszert:  

A természetes fogamzásgátlás módszerei

Ha szeretnél még többet tudni a témában, akkor itt részletesen olvashatsz a termékenységtudat-tanfolyamról, illetve iratkozz fel a hírlevelemre!

Név*
Email*


És keress minket Facebookon is: https://www.facebook.com/hormonmentes.hu

Továbbá megtalálsz a YouTube-on: https://www.youtube.com/hormonmenteshu

Például ebben a témában is:

2 thoughts on “A természetes fogamzásgátlás módszerei

  1. Pingback: A természetes fogamzásgátlás - Hormonmentes.hu

  2. Pingback: Egyből három?! OMG ikreket várunk! - Don't worry, lift heavy!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A kedvezőbb felhasználói élmény érdekében, illetve hogy böngészésedet biztonságosabbá tegyük, holnapunkon cookie-kat használunk, amit a további böngészéseddel elfogadsz.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források számlálását, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Összes tiltása
Összes engedélyezése