10 jan

6+1 tipp a termékenységtudat első lépéseihez

Itt az új év, sokan ilyenkor vágnak bele az életmódváltásba. Bizony, ebbe a termékenységtudat-módszer is beletartozik. Ha éppen azon gondolkozol, hogy elkezdenéd a módszer alkalmazását, vagy kezdő vagy és elbizonytalanodtál, akkor ez a cikk pont neked szól!

Ha a módszer lényegéről, a nyákról vagy a hőmérőzésről vársz tanácsokat, akkor ne is keresd alább, ezekről sokat írtam és beszéltem már. Most arról fogok írni, hogy mik azok az apróságok, amelyek tapasztalataim szerint mellékvágányra vihetik vagy elbizonytalaníthatják a lelkes kezdőket.

1. Határozd meg a célod, és legyen terved a termékeny időszakra!

Biztosan furán hangzik a célmeghatározás egy olyan módszernél, amely a ciklusunk követéséről szól, de hidd el, fontos. Hiszen nem mindegy, hogy babát szeretnél vagy fogamzásgátlásra szeretnéd alkalmazni a módszert. Ahogy az sem, hogy mennyire vagy elkötelezett a fogamzásgátlás terén. A termékenységtudat nem nyomja el a termékenységedet, arról szól, hogy megtaláljuk a termékenységi ablakot, azt az időszakot, amikor lehetséges a fogantatás. Ennek fényében a céljainknak megfelelően tudunk cselekedni a termékeny időszakban. Ha babát szeretnénk, akkor egyértelmű a képlet. Ha viszont fogamzásgátlásra alkalmazod a módszert, akkor a pároddal együtt fel kell rá készülnötök, hogyan védekeztek a termékeny időszakban:

  • használhattok valamilyen fogamzásgátló eszközt (óvszer, pesszárium, méhszájsapka, spermicidek, akár megszakítással kombinálva)
  • vagy teljes mértékben kerülitek a szexuális együttléteket (akár vallási meggyőződésből, akár a teljes biztonság kedvéért)
  • csak alternatív módon vagytok együtt ebben az időszakban (nemcsak a nemiszervek érintkezésével lehet gyönyört szerezni egymásnak…) 😉

Ha ezt nem tisztázzátok előre, akkor könnyen előfordulhat, hogy elégedetlenek lesztek a módszerrel.

2. Tanulj biztos forrásból!

Nagyon sok olyat láttam már, hogy valaki önállóan kezdi el a módszer megtanulását, aztán a kezdeti lelkesedés után gyorsan abba is hagyja. Hidd el, rengeteg fejfájást és riadalmat megspórolsz magadnak, ha biztos forrásból tanulsz, és nem blogcikkekből és csoportokból akarod összeszedni az információkat. Bizony, ez még az én cikkeimre és csoportomra is vonatkozik. Rengeteg infót megosztok, de teljes egészében, lépésről lépésre csak a tanfolyamomon tudom átadni a módszert. Úgy tapasztalom, hogy még komplett könyvek elolvasása után is sok kérdés marad az emberben, és a könyv nem válaszol. Ha biztonságban akarod tudni magadat, akkor keress egy oktatót vagy végezz el egy végezz el egy tanfolyamot! Megéri.

3. Ne felejtsd, hogy ez társadalmilag nem általánosan elfogadott!

A fogamzásgátlás érzékeny és privát téma, mégis előkerül néha a baráti beszélgetésekben vagy az orvosi rendelőben. És nem ritka, hogy furán néznek az emberre, ha elkezdi magyarázni, hogy mi is az a termékenységtudat. Néhány megjegyzés vagy szemöldökráncolás után természetes, hogy kétségeid vannak. A fogamzásgátlás viszont egyéni döntés. Ha megfelelően tájékozódtál, ismered az előnyöket és a hátrányokat, akkor magabiztosan tudsz beszélni a témáról, és valószínűleg még te fogsz új dolgokat mondani a másik félnek, aki kezdetben furán nézett rád. Azt azonban ne feledd, hogy mindig mondhatsz nemet, ha bármilyen kérdést tolakodónak érzel. És mindig meríthetsz erőt és visszaigazolást a támogató közösségben, mint például a tanfolyamomhoz kapcsolódó titkos Facebook-csoportban.

4. Ne legyenek irreális elvárásaid magaddal és a módszerrel szemben!

Időbe telik, amíg megismered a ciklusodat, főleg, ha rögtön a gyógyszer abbahagyása után ugrasz fejest a módszer rejtelmeibe. Tudom, hogy ilyenkor nagyon lelkes az ember, de nem kell rögtön élesben fogamzásgátlásra alkalmazni a termékenységtudatot. Elég, ha kezdetben csak a ciklusod megismerése a cél. Adj időt magadnak és a párodnak. A fokozatosság sokat segít abban, hogy magabiztosak legyetek a termékenységtudatban. Viszont fontos, hogy legyen tervetek arra, hogy milyen más védekezési megoldást választatok – lásd fent, nem véletlenül ez az első pont a listán! 🙂

Új rutinokat kell kialakítani, és nem kevés idő beleszokni abba, hogy minden reggel hőmérővel kezded a napodat vagy megvizsgálod a nyákodat. Egy új szokás elsajátítása alsó hangon két hónap. Tapasztalatból írom, hogy később az lehet furcsa, ha valamiért kimarad egy mérés.

5. Ne ijedj meg, ha nem tankönyvi a ciklusod

Egyediek vagyunk. A ciklusunk is az. Csak nagyon keveseknél látok tökéletes, tankönyvi ciklusgörbét. Főleg, ha fogamzásgátló abbahagyása után, a hormonális állapotod feltérképezése miatt, esetleg szoptatás alatt vágnál bele a termékenységtudatos létbe. Ne légy csalódott! Idő kell a megismerésre, és arra is, hogy kialakítsd a saját szokásaidat. Két-három ciklusgörbe után már szépen látszanak a mintázatok, és könnyebb rájönni, hogyan tudod támogatni a testedet a hormonális egyensúly elérésében.

Itt próbáltam meg 14 percben összefoglalni a termékenységtudat lényegét: 

6. Ne bízz magad helyett a kütyükben!

Ne értsetek félre, én nagyon szeretem a kapcsolódó kütyüket, high tech hőmérőket. Figyelemmel kísérem, hogy mi a legújabb csoda találmány, és ami megtetszik, azt ki is próbálom. Tudom, hogy jól hangzik, hogy ez vagy az a drága eszköz majd elvégzi helyettünk a munkát, méri a hőt és mi csak elhisszük a termékeny napokról kapott információt. Tudom, hogy nagyon egyszerűnek tűnik letölteni egy alkalmazást és várni a csodát. De sajnos nem lehet megúszni a melós részt: megtanulni az alapokat, azt, hogy mitől működik a termékenységtudat, mint módszer. Ez pont olyan, mint a fogyásnál, jól hangzik, hogy beveszed a csoda fogyibogyót, de mindenki tudja, hogy valódi életmódváltás, kemény munka nélkül nem megy.

Kezdőként könnyű belecsúszni abba, hogy inkább elhisszük, ha az applikáció piros vagy zöld napot ad, de elsősorban magadban bízz, ha megvan a megfelelő tudásod hozzá! Én azt mondom, hogy tanuld meg a módszert, aztán utána olyan kütyüt használsz hozzá, ami csak tetszik – és persze amit a pénztárcád enged –, de elég egy mezei, két tizedesjegyig mérő hőmérő is.

+1. Merj kérdezni, ha elakadtál!

Mondjuk itt. 🙂

One thought on “6+1 tipp a termékenységtudat első lépéseihez

  1. Szia Janka!
    Tetszik a honlapod és hogy bátran felvállaltad és meghonosítottad “a tudást” itthon. Olvastam a könyvet angolul, amin az egész alapul, a baba előtt alkalmaztuk is a módszert, viszont szülés után vagyunk, és erről nem nagyon szól a fáma. Kislányunk 1,5 hónapos és nem világos, hogy most hogyan tovább? Éjszaka megszakításokkal alszom (kb. 4,5 óra egyben a leghosszabb), kizárólagosan szoptatok és nem menstruálok, hogyan tudunk okosan védekezni? A hőmérséklet-méréshez egyben 6 óra alvás kell, nem? A hüvelyváladék még csak visszatérőben van… A méhszájamat kellene figyelnem? A ciklusom sosem volt szabályos 30-40 nap volt általában. Mi a tanácsod? Köszönöm, DD

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.